Openbaar vervoer in Brussel

Hoewel velen ervoor kiezen Brussel met de eigen auto te bezoeken, is het nemen van de trein ook een goede optie. In dat geval ben je ter plaatse afhankelijk van het openbaar vervoer in de stad, waarbij vooral de metro en de tram uitkomst bieden om de vele bezienswaardigheden van de stad te bereiken. In dit artikel vertel ik je meer over de verschillende manieren van vervoer in Brussel.

De metro van Brussel

De metro van Brussel, foto Edison McCullen (CC BY-SA 4.0)

Foto van een hotelkamer

Ga je op reis naar Brussel en zoek je nog een hotel in de stad? Bespaar dan geld door ruim van tevoren te boeken. Voor een overzicht van de prijzen en het aanbod, raad ik aan te kijken naar de hotels in Brussel op Booking.com.

De metro van Brussel

De grotendeels ondergrondse metro van Brussel is met dagelijks een half miljoen passagiers de drukste van de Benelux. Er zijn in totaal 4 lijnen, 38 kilometer aan rails en 59 stations. Wel is het zo dat in het centrum van Brussel de metrolijnen grotendeels gebruik maken van dezelfde trajecten. Het netwerk is dus minder fijnmazig, maar wel biedt het meer mogelijkheden over te stappen. Lijn 2 vormt een cirkel, terwijl met lijnen 1, 5 en 6 ook de buitenwijken van de stad goed te bereiken zijn.

Een Brussels metrostation

Een Brussels metrostation, foto William Murphy (CC BY-SA 2.0)

De meeste treinen beginnen rond 5:30 ‘s ochtends en rijden tot ongeveer 0:30 ‘s nachts. Je kunt elke 5 tot 10 minuten een trein verwachten. Doordat de trajecten in het centrum van Brussel gedeeld worden, ligt de eigenlijke frequentie echter hoger. De stations van de metro zijn verder te herkennen aan de blauwe borden met een grote letter M.

De premetro van Brussel

Behalve een metro kent Brussel ook een premetro. Dat zijn ondergrondse tunnels die momenteel in gebruik zijn door trams, maar in de toekomst opgewaardeerd worden tot metrolijnen. Momenteel zijn er twee van deze tunnels, namelijk de Noord-Zuidas en de Grote Ring. De Noord-Zuidas verbindt de treinstations Brussel-Noord en Brussel-Zuid. De naam van de Grote Ring is misleidend, want dit traject is geen cirkel maar een tunnel die de ringwegen in het oosten van de stad volgt.

Trams van de premetro

Trams van de premetro, foto Ingolf (CC BY-SA 2.0)

In tegenstelling tot de metro kent de premetro geen vaste lijnen met eigen nummers. In plaats daarvan worden de tunnels gebruikt door meerdere, reeds bestaande tramlijnen die aan de uiteinden van de tunnels hun eigen weg gaan. Op moment van schrijven zijn er 13 lijnen die gebruik maken van de tunnels.

De tram en bussen van Brussel

Met in totaal 19 lijnen is het tramnetwerk veel fijnmaziger dan de metro. Daarentegen zijn de trams wel weer langzamer en kunnen ze minder passagiers vervoeren. Ook kan de frequentie van de trams op rustige dagdelen en in de buitenwijken oplopen tot 20 minuten. Zoals hierboven aangegeven maken verschillende tramlijnen gebruik van de tunnels van de premetro. Overstappen van de ene naar de andere tramlijn is hier dan ook bijzonder eenvoudig. De meeste tramlijnen beginnen net als de metro rond 5:30 ‘s ochtends, maar een groot aantal lijnen rijdt niet meer na 20:00.

Een Brusselse stadsbus

Een stadsbus in Brussel, foto Antonio Vera (CC BY-SA 2.0)

Tenslotte kent Brussel een uitgebreid netwerk van stadsbussen. Deze zijn langzamer dan de metro en tram, en voor een groot deel gericht op het woon-werkverkeer. Meestal is er als toerist geen noodzaak de bus te nemen.

Plattegrond, kaartjes en tarieven

Tenzij het gaat om slechts een korte rit, is het voordat je de metro of tram neemt aan te raden de website van de MIVB (Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel) te raadplegen. Hier vind je onder andere een plattegrond en een handige routeplanner. Google Maps op je telefoon is natuurlijk ook een handig en gebruiksvriendelijk alternatief.

In zowel de metro als tram kun je gebruik maken van dezelfde kaartjes. Ze zijn te koop zijn in alle metrostations, de grotere tramhaltes en de meeste boekhandels en supermarkten. Voor een enkele rit oftewel een JUMP ben je €2,10 kwijt. Een JUMP heen en terug oftewel een retour kost €4,20. Neem je vaker het openbaar vervoer, dan ben je met een 5-rittenkaart voor €8 of een 10-ritten kaart voor €14 goedkoper uit. Verder zijn er nog de JUMP 24-kaart voor €7,50, de JUMP 48-kaart voor €14 en de JUMP 72-kaart voor €18. Hiermee kun je 24, 48 of 72 uur onbeperkt reizen.

Publicatiedatum: 28-08-2019. Laatst bijgewerkt op: